Monday, September 24, 2007

تاج أبو صلاح


طبعا انتوا شايفين التدبيسة الاصلي اللي دبسني فيها ابو صلاح بس هاعمل اية هجاوب وامري لله


لوقالو لك أختار عصر من عصور مصر علشان تعيش فيه تختار اي عصر وفي اي عهد واي حاكم واشمعني ؟

ا
نا اختار اعيش في عصر المماليك والدولة العثمانية والجو دة وبالذات في عهد محمد علي باشا شخصيا واقولك لية محمد علي بالذات اصلي بحب دماغ الراجل دة ازاي الراجل دة من لاشي و جندي في الجيش الالباني يمسك حكم مصر ويعمل فيها كل النهضة دي ملحوظة اللي مستغرب كلامي يراجع الفصل التاسع في كتاب التاريخ بتاع ادبي في ثانوية عامة الراجل دة عمل نهضة علمية وثقافية واول واحد يعمل مطابع في مصر شغلانة يعني وكان نفسي اكون موجود ساعة الاغتيال اللي عمله للمماليك و احذرهم ان الراجل دة يهودي ومدبر لكوا مقلب وهيموتكوا بس ما كنش حد منهم هيسمع كلامي يلا مش مشكلة ..

اول اولوية في حياتك عيلتك ولا شغلك ولا اصحابك ؟

بصراحة عيلتي هي اهم اولوية ليا واول اولوية في حياتي وبعد كدة الصحاب وفي الاخر الشغل


اية اكتر حاجة بتحبها في رمضان ؟

اكتر حاجة بحبه في رمضان الجو اللي بيبقي بعد الفطار تلاقي الناس كلها طيبة وتبص في وشهم تحس بأرتياح غريب والصلاة في الجامع وقراءة القران بالليل اول ما بحس اني مخنوق او في موضوع تاية فيه ومش عارف اقف علي ارض صلبة بحب اتوضي واصلي واقعد ادعي واقرا قران وجو اللمه اللي بيبقي بعد الفطار والعزومات ولمة العيلة وقعدة القهوة مع الاصحاب بالليل لو اقعد احكي مش هاخلص خليني اجاوب علي السؤال اللي بعدة

أوصف ليا أجمل فطار ممكن تفطرة ؟

أحلي فطار ممكن افطرة ... اقولك اولا طبق الخشاف الجامد او البلح باللبن ادخل بقي علي الفطار مكرونة بالباشميل وطبق الطرشي الجامد اللي مليان فلفل حراق مليان شطة وجنبها طبق كفتة كدة وحبة تحابيش واللهي جوعتني اللهم اني صايم المهم ندخل في الحلو القطايف المحشية مكسرات اللي عايمة في السكر او طبق زلابية او لقمة القاضي غرقانة في العسل لا ياعم كفاية كدة هافطر وها تبقي انت السبب

لو انت حاكم مجموعة من الأفراد هتكون عادل ؟ طب هتعمل اية عشان تتأكد انك حاكم عادل ؟

والله مش عارف بس ممكن اقولك اني بطبع شخصيتي اني مش ديكتاتور يعني هكون عادل في الحكم عليهم
اما ازاي اقدر اعرف اني عادل اقولك انا فعلا لو عادل هتلاقي الناس دي بتتعامل معايا بأرتياح وانا عارف انك ممكن تقول ممكن يعاملوك كدة خوف منك او احترام بس اقولك مش شكر في نفسي بس انا بقدر افهم اللي قدامي كويس واقدر اعرف انه بيعمل علي فيلم وبكدب ولا بيتكلم بصدق


اللي يبوظ الحكام . نفسهم ولا الشعب ولا الحاشية المقربة ؟

التلاته مع بعض

مين أكتر أعلامي مصري بتحبة ؟

عماد الدين أديب

قريت ديوان عمر مصطفي بتاع بلوج تجربة ( اسباب وجية للفرح ) عن دار ملامح ولا لسة ولو اة اية رأيك فيه؟

لا ماقريتهوش

لو ممكن تشتغل شغلانة تانية غير اللي أنت بتشتغلها أو كنت بتشتغلها كنت تتمني تبقي أيه ؟

كنت هتمني برضة أشتغل رسام كاريكاتير وصحفي لأني اساسا منفعش في اي شغلانة الا دول

اية تاني بلد تتمني تعيش فيها بعد مصر ؟

أسبانيا او باريس ودة لاني بحبهم اقوي اسبانيا احلي بلد ممكن تشوفها معالم سياحية وتراث حاجة وهم كدة باريس بقي يعني مدينة النور متحف اللوفر بلد الفنون الجميلة كلها بجد نفسي اسافر اسبانيا او باريس

أوصف ليا ترتيبات أجمل فرح ممكن تحضرة ؟

انا مبحبش الافراح التقليدية بحب الافكار الجديدة يعني انا قريت قريب في جرنال اسمه الجمعة ان في واحد عمل فرحة كله علي البسين واخر الفرح راح ناطط هو والعروسة في المية والمعازيم وراهم والحياة كلها كانت بلل في بلل ممكن تقول اية المجنون دة بس انا قولتلك ما بحبش الافكار التقليدي

بتراعي كلام الناس والقيل والقال . ولا لا وقول اه ولا لا لية ؟

لا لا لا ودة لان كلام الناس لا بيقدم ولا بيأخر يعني الناس كلها لما تمسك موضوع وتقعد ترغي فيه وبعد فترة يدوروا علي موضوع تاني يرغوا فيه وهكذا ... عرفت لية انه لابيقدم ولابيأخر

صحيت من النوم مالقتيش الموبايل ولا الكمبيوتر وال الكاميرا الديجيتال و لقيتنا رجعنا لعصر الحمام الزاجل هتكون سعيد ؟

دة لو حصل كدة ممكن أموت ماينفعش أكون من غير الموبايل واقعد ارن واتكلم وابعت مسدجات والكمبيوتر مش ممكن اعيش من غيرة ولا من غير النت والافلام الاجنبي والاغاني وشاكيرا و فيروز والفوتو شوب والكاميرا الديجيتال مقدرش اعيش من غيرها دة شغلي كلة بخلصه بيها لا يا عم مقدرش اعيش من غيرهم

السعادة هي ؟

راحة البال وان تكون من جواك حاسس بنفسك قوي وسعيد بنجاحك والاول طبعا قبل كل دة رضا الله عليك

لما تحب تهرب من كل شي بتروح فين ؟

بحب اتمشي في وسط البلد وبعد كدة اطلع علي كوبري قص النيل وقعد افضل ماشي من التحرير لحد ما اوصل
للجيزة


أمتي أول مرة خدت فيها نفس طويل كدة وقلت بينك وبين نفسك يااااه الظاهر أنا فعلا كبرت ؟

اول ما تميت ال 20 سنة وحسيت ان دي أخر سنة ليا في الجامعة وبعدها هاتخرج وابدا ادور علي شغل واتحمل مسؤلية نفسي

لما بتعمل عمل خيري بيكون ايه هو دافعك الاول ؟

بيكون دافعي الاول اني بحب الناس كلها ومدام في استطاعتي اقدم الخير دة فلية لا

بتشرب سجاير . ولو الاجابة أة . اية شعورك لو شفت ست بتشرب سجاير . ولية ؟

كنت بشرب سجاير والحمد لله ربنا انعم عليا وبطلت وبصراحة لوشفت ست بتشرب سجاير هستحقرها جدا
بتعرف أيدك اليمين من الشمال أزاي ؟

اه والله دي مشكلة فعلا بس ممكن اقولك اني علطول بلبس الساعة في ايدي الشمال فلو غلط مرة ولبستها في ايدي
اليمين هتلخبط ومش هعرف ايدي اليمين من الشمال

أية اكتر موسيقي بتحبها . واية اكتر اله موسيقية بتحبها ؟

أكتر موسيقي بحبها موسيقة الرحبانية او الاخوان رحباني وطبعا دة بصوت جارة القمر الجميلة فيروز اما الموسيقة الاجنبي فا انا بحب الموسيقة الاتيني والاسباني والبوب اوي اوي . اما اكتر اله موسيقية بحبها
هي الجيتار الاسباني بعشقة جدا


في رأيك لية الذوق والنخوة أتعدموا ؟

هما موجودين لغاية دلوقتي بس أحنا اللي اتغيرنا وبقينا وحشين أوي في بعض وبقينا ماديين وكله بيجري ورا الفلوس عشان كدة أتعدموا

أية الحاجة اللي لو حصلت لك تبقي سعيد قوي ؟

ابقي سعيد قوي لو حققت احلامي اللي طول عمري بحلم بيها واني اقدر اتحدي نفي واكون الانسان اللي انا رسمة في مخيلتي من زمان

تختار يبقي عندك أرض زراعية ولا احدث عربيات ولا كام عمارة ولا فلوس في البنك ؟

لا انا اختار يكون عندي ارض زراعية لاني بيها ممكن اجيب العربية وابني عمارة ويبقي ليا رصيد في البنك

البحر ولا النيل ؟

النيل طبعا

مركب ولا طيارة ؟

الطيارة

مجنون ولا عاقل ؟

مجنون جدا جدا جدا

تقرأكتاب ولا تتفرج علي فيلم ؟

أتفرج علي فيلم بس يبقي أحلي وأحلي لو أقرا رواية واتحولت بعد كدة لفيلم زي عمارة يعقوبيان ونادي القتال

بتممر التاج لمين ؟

امرره لمين .... امرره ل د . اشرف حمدي و الفنان ياسر حسين وياسمين حميد و سمسم
وحبة حاجات البلوجر بتاع إيمان


24 comments:

yas said...

ازيك ياعبد الرحمن
والله فيه حاجات مشتركة بينا اهوه
احنا الاتنيين بنحب المكرونة بالباشميل ياريت حد يعزمنا عليها بقي
هو فيه جرنال اسمه الجمعه اول مرة اسمع عنه وبعدين انت خلاص جبت كل الجرايد اللى فى الدنيا مش ناقص غير الجمعه
اه نسيت وفيه حاجة كمان مشتركة عايزيين نسافر اسبانيا

عبد الرحمن أبو بكر said...

ياسمين

انا سعيد صالح قصدي انا سعيد جدا
ان في حاجات بينا مشتركة اما عن موضوع المكرونة فيسمع من بقك ربنا وحد ابن حلال يعزمنا عليها . ايوة في جرنال اسمه الجمعة بس هو لسة تحت قيد التنفيذ
يعني لسة مانزلش السوق والموضوع بتاع الفرح دة انا قريته في العدد التجريبي بتاع الجرنال . اما حكاية السفر لأسبانيا فانا طالب منك خدمة كدة يا ياسمين وانتي بتصلي الفجر او قيام الليل ادعي حد يسفرنا لاسبانيا
او يعزمنا علي المكرونة بالباشميل

أشرف حمدي said...

كالعادة
أسيب البوست وأعلق علي الرسم

خطوطك المرادي جريئة جدا وأحييك عليها بشدة
الجسم مرسوم حلو قوي علي فكرة

بالمناسبة انا كنت عاوزك في مشروع كده :) من غير فلوس طبعا
هههههههههه
المهم ابعتلي الميل بتاعك ضروري جدا

تحياتي

مواطن زهقان said...

بجد اجاابات صريحة عبد الرحمن
وربنا يوفقك فى مشروع الاستاذ اشرف حمدى

عبد الرحمن أبو بكر said...

د.أشرف حمدي

أشكرك علي الكلام الحلو دة
اصل الحلو عمره مايقول غير الحلو
اما بالنسبة للمشروع فالموضوع عجبني اوي واكيد لينا قعدة انا وانت وابوصلاح

عبد الرحمن أبو بكر said...

أبو حميد الزهقان

والله واحشني تعليق من زمان واكيد
لينا قعدة علي النت عشان
عايز نتكلم مع بعض شوية
اما بالنسبة لموضوع د. أشرف
فأدعي يأبو حميد ان ربنا يوفقنا فيه

آخــر قــرصان said...

اجابات حلوة ياعوبد وده بدون مدح او مبالغة
وليا نقاش معاك يامان قريب باذن الله
او تنسى يافنان
بس ربنا يستر وانا اللى ما انساش معلش تقول ايه اخر قرصان بقى
اه ياعوبد لو رسمتنى... متأكد انك حتاخد جايزة عن الفن السيريالى او مش بعيد يحطوها فى متحب اللوفر كاحفة فنية
امال ايه احنا شوية فى البلد
ههههههههههههه
تحياتى ليك ياعوبد

Yasser Hussein said...

تسلم ايديك يا عبد الرحمن
المفروض ترسم كوميكس طالما وصلت للتقنية والستايل ده
ربنا يوفقك
اعتذر عن التاج
وان كان اسئلتة لذيذة
وإجاباتك عليه ألذ

خالص تحياتي

عبد الرحمن أبو بكر said...

همبكة أحر قرصان

مشكر يا باشا علي المجاملة الجميلة دي واكيد لينا مع بعض قريب نقاش جامد قوي . اما بالنسبة للصورة فابقي ابعتلي الميل بتاعك عشان ابقي ابعتهالك

الميل بتاعي

pepo_loveart2000@yahoo.com

عبد الرحمن أبو بكر said...

الفنان الجميل ياسر حسين

أشكرك جدا علي رأيك دة وانا
فعلا بفكر بقي لي مدة اني ارسم كوميكس لاني بحب المجال دة قوي وعلي فكرة انا بحب شغلك الكوميكس اوي وبالذات الكوميكس بتاع هارون الفنان جامد اوي
اما بالنسبة للتاج فلا تقلق انا عارف انك مشغول

تحياتي يا فنان

dr.Roufy said...

اجاباتك على التاج رائعة
والصورة أكثر من رائعة
تحيااااااتي
رمضان كريم
:)

عبد الرحمن أبو بكر said...

د. روفي

والله انا سعيد جدا بتعليقك دة
وانا عارف اني مقصر معاكوا كلكوا في التعليقات علي البوستات
الهايلة بتاعتكوا بس بجد اعذروني

تحياتي يا د . روفي
ورمضان كريم

أشرف حمدي said...

عبد الرحمن
الموضوع وصل الي انهم كتبوا اسم النبي محمد علي الصور اللي أنا راسمها للارس فيلكس ونشروها في مدونة هبلة
شفت بيفكروا ازاي ؟

لارس بقى مبسوط أكتر .. وبعت يشكرني من قلبه

ماشي .. بيلعب معايا لعبة مين هيزهأ الأول

ده الوقت المناسب انك تدخل المعمعة دي ... لما نشوف رسام واحد ولا اتنين .. وتلاتة واربعة كمان

في انتظار شغلك .. وحنشره عندي في المدونة لأنها بقت مشاهدة في السويد والدنمارك أكتر

تحياتي

حسام مراد said...

باشا ازيك يا فنان عامل ايه ؟
اجاباتك جميله
وعجبنى اوى فرح البيسين ده جااااامد
بس على كده المعازيم مش هايروحوا بالبدل ولا ولا سوواريه ولانيله
هايروحوا بالمايوهاااااااااااات
ههههههههههههههههههههه

تحياتى ليك يا معلم
ورمضان كريم
شغال

عبد الرحمن أبو بكر said...

الفنان أشرف

اولا ما تزعلش دي عالم سوري زبالة
وكان لازم تتوقع منهم الحوار دة
ولكن احنا برضة مش هانسكت وهنديهم علي راسهم

عبد الرحمن أبو بكر said...

حسام مراد

ازيك يا معلم والله ليك وحشة
وازيك كدة وازي الاولاد

ههههههههههههههه

انا معاك في موضوع الفرح دة
أكيد هيبق الدخول بالمايوهات الرسمية

وكل واحد ونيتة

آخــر قــرصان said...

ياعوبد
برجاء زيارة مدونتى حالا
هناك امر يستدعى الحضور
هذه رسالة قصيرة
مع تحيات شركة ام نبيل

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
abo salah said...

بعد السلام عليكم

أزيك يافنان
ياراجل ولا تدبيسة ولا حاجة
دا أنا قدمتلك هدية عشان تعرفنا بنفسك يا فنان ، ولو أنى حفظك ياصديقى

أعلق الأول علي الصورة و لا التاج
خلينا في التاج الاول

أجابات صريحة يا عُبد ، وبعدين أيه يابنى كمية المخللات اللي أنت كاتبها دى
ياجماعة أنا بعتلوكو تاج مش مانيو والله

دلوقتى عرفت ليه أنت بتأنخ بعد الفطار

ياعم بسين أيه بس ... ليه أن شاء الله فرح الأستاذ بورى علي الأنسة بلطية ، دا أنت غريب ياهانى

أنت هتقولى على جنانك دا أنا مجربه بنفسى ... ربنا ياخد بيدك

ربنا يحققلك حلمك يافنان

abo salah said...

ندخل علي الصورة اللي أنت رسمهالى دي يافنان

لا أحلى ولا أروع من كده طبعا أنت عارف أنى لما شوفتها ذهلت

وأن شاء الله أنا هنزلها فى بوست مخصوص

للأمام يافنان

تحياتي
وكل سنة وأنت طيب

عبد الرحمن أبو بكر said...

أبو صلاح

اولا انت داخل تعلق عند طرشجي
مخللات لبة ان شاء الله انا عامل المدونة
دعاية لمحل النجوم بتاع الطرشي اللي في المنيل

ثانيا فرح الاستاذ بوري علي بلطية العامية بتاعتك دي
شكلك مقضيها افلام كارتون وصباح الميكي ماوس يا معلم

اما بالنسبة للصورة فا دة اقل واجب يا معلم ازاي يعني هنبقي في خلقة بعض
كل يوم ومش هرسمك

ههههههههههههههههههه

انا طبعا بهزر انت عارف يا ابو حميد انت بالنسبة لي اكتر من اخ وانت عارف دة كوبس وبلاش بقي تخليني اطول في التعليق لحين عيني بدأت تدمع

abo salah said...

عينك بدأت تدمع

ليه ياعم الحاج هوه أنا الاستاذ بصلة داخل يعلقلك

والله جيلك مثلا بفيلم حبيبي دائما عشان تعيط

شكلك هتنرفذني و هتخليني ارسمك
وأنت عارف رسمي عامل ازاي

عبد الرحمن أبو بكر said...

ابو حميد ابن الناظر

الاستاذ بصلة

مش بقولك واقع في مجلة ميكي

ولو علي الرسم متشكر جدا يا عم الحج

كفاية اللي حصل لمروة محي ساعة

محاضرة الترجمة

مشكر جدا يا حج