Saturday, September 8, 2007

leonardo dicaprio ليوناردو دي كابريو











23 comments:

semsem said...

جميله

عبد الرحمن أبو بكر said...

شكرا يا سمسم

والمدونة بتاعتك جامدة جدا

yas said...

حلوة طبعا كالعادة
بس انت ملقتش غير الصورة دى ليه
مش حلوة شكله فيها وحش

آخــر قــرصان said...

اعتبر تعليقى على كل بوست ليك موجود ان ماكنتش مشغول... لانك دخلت عقلى الاول قبل حتى ما اصاحبك وتدخل قلبى
اتمنى دوام التواصل.. وزيارتك للفسحاية

abo salah said...

بعد السلام عليكم

مش عارف أقولك أيه والله

خايف أقولك رائعة تقول بجاملك
خايف اقول ممتازة تقول ببالغ
خايف أقولك وحشة تزعل

لا ياعم أوعي تصدق الأخيرة دي .. أنا بأهزر معاك

وعامة أنت عارف أني و لا هأجملك و لا هابالغ .. بجد رائعة وممتازة

وعقبال من شوفك فنان عالمي زي الأخ دي كابريو .. بس في الرسم

تحياتي يافنان

Anonymous said...

حلوة حلوة حلوة حلوة
ياعبده

بس قولى الصورة الاصلية ايه الدراع اللى طالع فيها دة؟


اختك زوزو

حبة حاجات (ايمان) said...

جميله
بس اشمعنه ليوناردو

ما عندك احمد عز مثلا
هههههههه

أشرف حمدي said...

مش عاوز أكون غلس بقى
حرام عليا .. بص لو بتتضايق انا حبطل اعلق عندك ويبقى نتكلم علي الكافيه وخلاص

الرسم احترافي جدا
ولكن ليوناردو دي كابريو تميل ملامح وجهه الي النعومة لذا فإن اسلوب التهشير الخشن لا يناسبه
الشبه كبير ولكن اعتقد أنه كان عليك الاهتمام بالخدين والشفاة بشكل أكبر

انا بتضايق من تعليقاتي عندك ولا أحب أن أظهر في صورة اللي طالع فيها
انا مجرد رسام كاريكاتير يقول وجهة نظره

أحييك علي الرسم الجميل
وإلى الأمام يا بطل
داااااائما

عبد الرحمن أبو بكر said...

ياسمين العسولة

انا عارف الصورة مش واضحة
شوية اصلي راسمة من مجلة فعشان
كدة مش واضح


همبكة أخر قرصان

يارب اكون استاهل نص الكلام دة
وانا من غير ما تتكلم عارف ان تعليقك موجود


أبو صلاح

مشكرين يا برنس
ويارب اشوفك زى دكتور احمد خالد
توفيق انا عارف انك بتحبة جامد


زوزو الجميلة

والله ليكي وحشة ولا العيد الكبير
بالنسبة للدراع اللي في
الصورة فا انا واخد الصورة من مجلة
ومعرفتش اقص الدراع دة
لو تعرفي انتي تقصية ابقي قولي لي


ايمي

والله انا بحب ليو ناردو قوي
وعز برضة عشان ما تزعليش

عبد الرحمن أبو بكر said...

د.أشرف حمدي


احذر لان في خناقة جامدة هاعملها معاك
في الكلام اللي الجاي دة

اولا اقفل بقي الباب ومحدش هيخرج
مننا لما نكون متفقين

اولا انا رافض رفص تام
نبرة صوتك اللي مليانة اسف دي
انا قولت لك قبل كدة والله العظيم
مابزعلش من النقد وغلاوة كافية شاهندة مش بزعل من النقد

ثانيا بالنسبة للصورة انا
معاك ان وجة دي كابريو
بيميل للنعومة انا معاك في
دة بس انا زي ما قولتلك قبل كدة
بحب اجرب اساليب جديدة
واشوف اية النتيجة في الأخر
بالنسبة لمسالة الخدود والشفايف
فا انا متفق معاك برضة بس
خليني اقولك ان مش دي الرسمة الاصلي
الرسمة الاصلي منفذة بالأبيض والاسود
وانت عارف الفوتوشوب
وعقبال ما الصورة وصلت
للنتيجة اللي انت شايفها دلوقتي
عديت علي اكتر من امر واكتر من فلتر
وهو دة اللي ضيع الملامح بتاعة الرسمة


ثالثا انا بضايق كل لما
تقول انا بتضايق من تعليقاتي عندك ولا أحب أن أظهر في صورة اللي طالع فيها والله انا هضايق
فعلا اكررهالك تاني
والله مابزعلش

Ben Heine said...

Great interpretation, brother!

أشرف حمدي said...

خلاص يا عبد الرحمن
وأحييك علي تقبلك للنقد
تحياتي

Yasser Hussein said...

أولا أحب اشكرك على تعليقك عندي في المدونة
ثانياً أحب أحييك على مدونتك ورسوماتك الجميلة اللي بتبشر بمولد فنان محترف
بورترية هيفاء وهبي اشد من دي كابريو
اسلوب المبالغة الكارتونية فيه ممتاز .. ركز ع السكة دي والاستايل ده هيميزك مستقبلا
أفكار الكاريكاتير عندك جريئة والتنفيذ جيد
كاريكاتير اصطياد البنات للعرسان كفكرة ممتاز
التنفيذ كان محتاج لإعادة نظر
على سبيل المثال البنت اللي بتشيت ع اللاب توب واقفة على رجليها
وده وضع غير طبيعي لأن اللي بيشيت تلاقيه قاعد وواخد راحته ع الآخر
ولكن أكرر أنا أتوقع لك لمعان في عالم الكاريكاتير والبورترية الكارتوني

خالص تحياتي الفنية

عبد الرحمن أبو بكر said...

ben

i am vrey glad to see your
comment about my work

thanks . brother


د.اشرف حمدي

سعيد جدا بيك وبرايك
ونقدك لي دة شي يشرفني مش يقل مني

عبد الرحمن أبو بكر said...

الفنان ياسر حسين

سعيد جدا بزيارتك الجميلة
لمدونتي المتواضعة وانا والله من زمان نفسي اشوفك حتي اسال حبيبك احمد عبد النعيم كام مرة كنت بزن عليه عشان يخليني اقابلك

بالنسبة لرايك في الشغل
انا سعيد جدا بتشجيعك ليا انت والدكتور اشرف حمدي وانا متفق معاك
اني اشد في البورترية الكاريكاتيري
عن البورترية الأليستريشن العادي
اما عن الكاريكاتير بتاع موضوع
اصطياد البنات فانا برضة متفق
معاك اني مهتمش قوي بالناحية الفنية
بس عايز اقولك اني خلصت الرسمة بسرعة
عشان دة كان تحقيق في الجامعة وكانوا مستعجلن قوي
ولكن ملحوظتك دي طبعا علي عيني وعلي وراسي من فوق

ومتشكر تاني مرة لزيارتك ولتشجيعك ليا

مواطن زهقان said...

ايه الحلاوة دى يامانو
بشس
تسلم ياجميل بجد
بالظبط

Yasser Hussein said...

عبد الرحمن
ابقى راسلني على الميل بتاعي
mr.yasserhussein@yahoo.com
وممكن تضيفني ع الماسنجر
وأنا هابقى أديك رقم موبايلي في مصر
لأني لسه مسافر من حوالي 5 أيام
ابقى زور مدونتي وأنت تعرف التفاصيل

خالص تحياتي

عبد الرحمن أبو بكر said...

الفنان ياسر حسين

طبعا دة شرف ليا اني
اراسل فنان زيك
وطبعا هضيفك علي الماسنجر
وتروح يا فنان وترجع لنا بألف
سلامة

أشرف حمدي said...

عبد الرحمن
كل سنة وانت طيب
ورمضان كريم

كان نفسي اقعد معاك ع القهوة بس انت عارف المشاغل ورمضان
بس أكيد حنتقابل كتير بعد كده

بس حبيت أقول ملحوظة عن حاجة انا نفسي وقعت فيها قبل كده
وأعتبر كلامي مجرد رأي

بالنسبة لاستخدام الكمبيوتر في الأعمال الفنية فأنا شايف انه المفروض يكون أداة تملكها انت ولا تملكك هي

علي سبيل المثال : حينما بدأت أستخدم الكمبيوتر في الكاريكاتير كنت أرسم كل شيء علي حدة .. كل شخصية بورقة مستقلة والخلفية كذلك واذا كان في الرسم سيارة مثلا أرسمها وحدها ثم أقوم بادخال جميع الرسوم الي الكمبيوتر وتلوين كل شيء علي حدة ثم جميع كل العناصر لتكون اللوحة
بعد فترة اكتشفت انني عاجز عن تكوين مشهد كامل في رسمة واحدة الا باستخدام الكمبيوتر وكانت كارثة
فعدت مرة أخرى ارسم المشهد كاملا في صفحة واحدة لأنني وجدت أن سهولة الكمبيوتر قد أضعفت مستواي الفني

ما اريد أن أقوله هو ان تحاول انتاج العمل الفني كاملا بالورقة والقلم فقط .. ولا تعتمد مطلقا علي استكمال الرسم بالفلاتر لأنك ستدمنها فيما بعد ــ كما حدث معي في فترة ماضية ــ وستجعلك تشعر بالكسل أثناء الرسم

حينما تتقن الرسم تماما وتستقر علي اسلوب معين يمكنك بعد ذلك اضافة الرتوش بالفوتوشوب .. وقتها سيضيف الكمبيوتر لك

المهم هنا
ان تكون انت السيد .. ويعمل الكمبيوتر في خدمتك وليس العكس

تحياتي
وفي انتظار اعمالك القادمة

حسام مراد said...

جميله اوى بجد جامده جدااااااااااااا

كل سنه وانت طيب
رمضان كريم

سلاماااااااااااااااااااااااات

حياة الأحلام said...

السلام عليكم

رسم جميل وموهبه حقيقه حاول تستغلها وربنا معاك
وكل سنه والكل بخير ورمضان كريم وربنا يتقبل منا ومنكم صالح الأعمال ويارب الى الله أقرب

Anonymous said...

بجد جميلة ياعبد الرحمنوالله انت
فنان
معلشى على التاخير ياباشا

عبد الرحمن أبو بكر said...

اسف علي التأخير في الرد

د.اشرف حمدي

متشكر جدا علي النصيحة ومتشكر يا فنان الرسالة اللي انت عايز تقولها وصلت

حسام مراد

شكرا علي تعليقك
وكل رمضان وانت بخير يا جميل

حياة الاحلام

شكرا علي الكلام الجميل دة والتشجيع
الجامد كل رمضان وانتي طيبة وكل الامة الاسلامية بخير


احمد الزهقان

الف شكر يا باشا علي الكلام الجامد دة وكل رمضان وانت طيب