Monday, October 1, 2007

لارس فيلكس



مستغربين طبعا من الخلقه العجيبة دي .... ده رسام اسمه لارس فيلكس سويدي الجنسية والراجل ارتكب جريمة في حق المسلمين كلهم

وهو انه رسم الرسول عليه الصلاه والسلام علي جسم كلب ( أستغفر الله العظيم ) . دي مثال من الرسوم المسيئة

وبما اني رسام وعربي ومسلم انفعلت ورسمت ردا علي الرسوم دي اللي أكتر تعليق ممكن يتقال عنها انها نبش فراخ زي ما قال الفنان ياسر حسين والفنان اشرف حمدي وانا اضم صوتي لصوتهم . يعني لا فنان و متعصب علي الفاضي وجاهل بالأسلام

يعني مش فاهم اي حاجة ...يبقي ماينفعش اسكت ولازم ارد عليه بمبدأ العين بالعين والسن بالسن والكاريكاتير بالكاريكاتير






ده نقدي للراجل ده واللي حبيت أظهر فيه ان التعصب للغرب والجهل هما الريشة الاساسية اللي بيرسم بيها شغله اساسا ده لو كان بيعرف يرسم



وان مخه مخ حيوان ركز في الصورة وانت هتعرف اسم الحيوان دة



ودة ان دل عن شي دل علي انه لا فنان ولا حاجة مجرد واحد عايز



يتشهر ويسب ويلعن في الاسلام والنبي عليه الصلاة والسلام وكا دة تحت مسمي حرية التعبير

12 comments:

قليل من التفكير said...


فعلا رسومات معبرة عن طبيعة الشخص اللي بيتحجج بالحرية في هجومه علي الاديان الاخري

بس انا شايف ان الحوارات ديه ولا بتحوق فيهم وممكن يكونوا بيفرحوا لما احنا بنعملهم قيمة ونرد عليهم

ده رأيي بصراحة معرفش ازا كان صح او خطأ

Anonymous said...

ياسلام
هو دة رسم اساسا
دة عامل ذى مايكون بيرسم برجله مش بايده
وبصراحة ياعبده يستاهل اكتر من كدة
ربنا يحرقه ويحمى الاسلام من اللى زيه

شكرا يا عبده
اختك زوزو

Unknown said...

ههههههههه
لذيذه موت الصور دى
عجبتنى قوى بتاعه رباط الجزمه
لا مؤاخذه يعنى
لا فعلا تسلم ايدك يستاهل

حسام مراد said...

هههههههههههههههههههههه

ازيك يا فنان عامل ايه

جاوب واكسب
مخ حمار
ههههههههههه

تحياتى ليك ياباشا

عبد الرحمن أبو بكر said...

قليل من التفكير

انا معاك ومتفق تماما انا الحوارات دي
ما بتحوقش فيهم بس يبقي علي الاقل الواحد رد الاساءة بتاعتهم

وفي حاجة ميزة في الناس دي وعيب فينا
الناس دي بتتحرق بأسلوب الجماعة يعني لما يهاجموا يهاجموا مجموعة واحدة مش زينا كل واحد عايش في وادي مع نفسه واللي يشتم يشتم وانا مالي

عرفت لية ما بتحوقش فيهم الرسومات

عبد الرحمن أبو بكر said...

زوزو العسل

اولا كل سنة وانتي طيبة وعقبال ما تكملي السنة الجية 10 سنين

اما بالنسبة لعم لارس فهو زي ما انا قولت مالوش في الرسم اساسا و حياتك ولا حتي برجلة دة عايز يقعد قدام البرامج التعليمية كتير

وعلي رايك ربنا يحرقة ونخلص من العالم الرغمة دي

عبد الرحمن أبو بكر said...

لماضة

اولا انا سعيد بتعليقك دة وبجد نورتي المدونة

بجد الناس دس تستحق الموت علي فكرة المدونة بتاعتكحلوة قوي والاجمل الموتة بتاعة الارسولي

لا والله مجهود تستحقس عليه التقدير يا لمضة

عبد الرحمن أبو بكر said...

حسام باشا

مبروك كسبت معانا الجايزة الكبري
وهي انك تدي لارس علي قفاة

ههههههههههههههههه

تحياتي يا معلم

l0ma said...

اولا دة فعلا نكش فراخ مش رسم انا اخويا الى فى حضانة يرسم احسن منة وانا صحيح ما افهمش فى الكريكاتير اوى بس انا هقول الى حساة
انت يا ابنى فنااااااااااااان بسم اللة مشاء اللة عليك وعلى ريشتك بجد مالكش حل

والمناسبة اسم عبد الرحمن دة من احب احب احب الاسماء على قلبى

عبد الرحمن أبو بكر said...

10ma

منورة المدونة كلها وانا متفق معاكي ان اخوكي الصغير اكيد احسن منه وابقي اقولي لأخوكي لو بيحب يدي دروس خصوصية في الرسم فا انا ارشح له لارس كتلميذ خايب يدرسلة الرسم

هههههههههههههههههههههه

ومتشكر جدا علي اعجابك بالرسومات
ودة انا بعتبرة اقل واجب للرد علي الراجل دة

اما اذا كان اسمي من احب الاسماء لقلبك زي ما انتي قولتي فدا شئ يسعدني ويشرفني جدا

عايش... ولكن !!!! said...

من احلى البوساتات اللى شوفتها بجد
بس الناس دى ولا بيهمها كلامنا ولا اى حاجه
عموما بلوج جامد يا مان وربنا يوفقك لاحسن
وياريت تنورنى على البلوج بتاعى هتلاقى هناك بوست بعنوان الا ديننا موجود فيه لينك موقع اسوا من الرسومات اللى بتتكلم عليها
حسبى الله ونعم الوكيل

عبد الرحمن أبو بكر said...

عايش ولكن

فعلا الناس ما بيفرقش معها اي كلام
يلا حسبي الله ونعم الوكيل