Monday, October 1, 2007

لارس 2



انا مانزلتش البوست ده حبا في نني عينة انا نزلت البوست دة
عشان الرسومات في البوس اللي قبل دة ما كنتش بتكبر فافضلت اني انزل الرسومات في بوست منفصل
عشان تقدروا تشوفوا الرسم بطريقة افضل وتشوفوا قد ايه الراجل ده
قفل ومفيش عندة عقل من اساسه

ملحوظة : انا بس عندي تعليق صغير علي الرسمة الاولي المفروض اني ما اشرحش الرسمة بتقول اية ولا بتتكلم
عن ايه لان دة مخالف لفن الكاريكاتير ودة لانها لغة عالمية ممكن اي حد يفهمها بمجرد النظرللرسمة . التعليق عبارة ان لارس بيرسم برباط جزمة كائن هو التعصب والجهل ودي الترجمة الحرفية للكلمتين الانجليزي اللي علي الرسمة
من يريد أن ينشر رسمي هذا على مدونته فلا مانع لدي ومن يريد أن يطبعه في جريدته أو مجلته فلا مانع أيضا

33 comments:

قليل من التفكير said...


حلوة الرسمة الاولي اللي ماسك فيها رباط حذاء وبيكتب او بيرسم بيه

شكله علي فكرة من نوعية الغربيين العبط اللي ميعرفوش اي حاجة عننا غير اننا بنركب الجمال وبنحارب بالسيوف وكل بلدنا صحرا في صحرا

عبد الرحمن أبو بكر said...

والله انت كلامك صح

لان الراجل دة فاكر العرب لغاية دلوقتي بيركبوا جمال وبيشربوا شيش
ومقضينها في الصحرا طول النهار

دة انا يمعت انه بيقول انا ماشفتش رسام واحد عربي كويس شفت
علي اساس انه بيكاسو واحنا مش عارفيين

آخــر قــرصان said...

ياعوبد...
فيه حاجة مهمة جدا كتبتها فى مدونة اشرف حمدى
عاوزك تروح تشوفها على فكرة انا كنت عاوز ابعتهالك من مدة بس حصلت ظروف خلتنى ابعتهاله بس
ياريت .... تروح تقراها
هو تعليق بتاعى انا معلق بيه فى مدونة كاريكاطظ
ومستنى ردك
او شغلك
وتحياتى ليك

آخــر قــرصان said...

بالحق.....
انا ايميلى الياهو اتسرق.
لو خلصت الرسومات
يا اما تعملها بوست صغير عندك لحد ما اخدها وابقى اعمل للبوست دليت
يا اما تبعها على الهوت ميل
qasem_corsan8@hotmail.com
وبرضه لو عرفت ارجعه حبقى ابعتلك رسالة منه
تحياتى ليك ومستنى ردك على الفكرة بتاعتى اللى فى مدونة اشرف حمدى

آخــر قــرصان said...

تمنيت كما لو كنت فنان.. مثلك ومثل اشرف حمدى وياسر حسين
او حتى اجيد الرسم ليس فقط لاشارككم حملتكم.. ولكن ايضا لاجسد اى احساس ينتابنى فى هذه الدنيا
وما الفنان الا احساس
ولكن ربنا عوضنى بكده بموهبة تانية مش بعيدة قوى عن الرسم وهى الكتابة وانا بحمد ربنا انى بحب الكتابة
تحياتى ليك ياعوبد ياصاحبى
وللعلم لن ارضى سوى ان تعطنى رأيك فى الفكرة التى قدمتها فى مدونة اشرف حمدى
منتظر ردك

أشرف حمدي said...

http://larsvilks.blogspot.com/

وصلة لمدونة لارس فيلكس قمت بانشائها بالاشتراك مع الفنان عبد الرحمن أبو بكر

عبد الرحمن أبو بكر said...

أشرف الفنان

البلوجر هايل جدا وانا طبعا يشرفني اني اشترك معاك فيها

عبد الرحمن أبو بكر said...

ابو حميد القرصان

انا قريت الفكرة في مدونة الفنان
اشرف وهي علي فكرة جامدة قوي
حتي هي بالأمرة بتاعة الراجل المفتول العضلات ولارس الضعيف . مش صح

لا والله فكرة شديدة وبجد هحاول
فيها

بالنسبة للرسمة بتاعتك فا انا اول ما اخلصها هبعتهالك انا كنت مشغول الفترة اللي فاتت في لارس بس وعد مني اول ما اخلصها هبعتهالك
علطول علي الميل

اسكندراني اوي said...

الله ينور عليكم والله والله شيئ جميل

انا ما بفهمش في الرسم بس الواضح الفرق الكبيييير بين شغلكو وشغله من ناحيه الاتقان

بجد ربنا يجعل شغلك الجميل ده في ميزان حسناتك

آخــر قــرصان said...

تسلملى ياحبى...
وانا ليا كام عوبد؟؟؟ وفنان كمان يعنى 2 فى واحد
ههىهىهىهى
بالحق دلت الايميل القديم بتاعى
الايميل القديم اتسرق اللى هو ده
qasem_corsan8@yahoo.com
تحذير : الايميل ده تعرض لهاكر... ممنوع التعامل مع هذا الايميل
ابقى امسح الايميل ده وانا بخلى مسئوليتى من كده
وخد الايميل الاجديد ده لما تبقى تبعت الرسومات..
akhrcorsan@yahoo.com
مستنيك يانجم

Yasser Hussein said...

رسمك جميل يا عبد الرحمن
لكن مع احترامي أنتم بتشهروا الراجل ده وبتخدموه خدمة العمر مش بتضايقوه أو بتردوا عليه زي ما انتم متخيلين
ركزوا على الموضوع أكتر من الشخص
أعملوا كاريكاتير يبرز همجية الغرب وتحضر المسلمين واحترامهم للاديان والثقافات
ده هيكون له صدى أكبر من التركيز على شخص لارس ال.... ده
لكن كعمل فني وتقنية عالية في التلوين
تسلم ايديك

خالص تحياتي الفنية

عبد الرحمن أبو بكر said...

همبكة

انا دلت الميل القيم

كله تمام يا كابتن

عبد الرحمن أبو بكر said...

الفنان ياسر حسين

انا معاك في الموضوع دة

بس ممكن تقول اني انا واشرف انفعالنا ورسمنا علطول

ما حسبنهاش بالطريقة دي

بس انت برضة كلامك صح

Unknown said...

سلام عليكم انا اول مرة ادخل هنا
بس رسوماتك حلوة قوي
ماشاء الله تسلم ايديك
ولارس دة ميستاهلش
يترسم ولا تضيع من وقتك ثانية في رسمة
حسبي الله ونعم الوكيل فية
سلام
مني

الأستاذ said...

السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم
لو تسمح أنا لي رأيي في ده إنتوا كدة بتعلموه الرسم لأنه أصلاً حمار ملهوش في الرسم وانت كدة بتخدمه خدمة كبيرة بإنك تعلمه ببلاش فهو عامل دعاية بهبله اللي بيشخبطه بالرصاص ده بصباع رجله الصغير علشان طالب ناس ترسم عليه حاجات يتعلم منها هو براحته
وده رأيي شكراًَ

SunShine said...

msA ur drawings r awesome!!
and i hope this drawing would reach the world like his damn silly comics reached it too
best of luck

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

كلب ولا يسوى ربنا ينتقم منه ويورينا فيه آيه

تسلم ايدك يا حبيب قلبي على الرسومات

عبد الرحمن أبو بكر said...

my hope$

هاي يا منون

اولا منورة المدونة

ثانيا انا بقرا مواضيعك علطول
بس والله ما ببقاش قادر اعلق لاني مقضيها سيبرات معنديش دي اس ال
في البيت وعلي فكرة أبو صلاح كلمني علي مدونتك كتير وشكر فيها قوي . اه صحيح نسيت اقولك انا اتفرجت علي شغا زميلتك اللي بترسم اللي كنتي عمله ليها بوست عندك في المدونة شغلها حلو قوي قوي

ثالثا بالنسبة لعم لالرس فدا راجل بارد ومايستحقش علي رايك بس انا عمري ما كنت هاسكت علي اللي رسمه دة كان لازم ارد

عبد الرحمن أبو بكر said...

الأستاذ وعالمة الأفتراضي

اولا انا سعيد جدا بتعليقك دة وانا متفق معاك جدا انه راجل حمار ولا لية في الرسم ولا حاجة

ثانيا انا عجبني جدا الموقف الأيجابي اللي وقفته انت وابو صلاح وهمبكة قدام الاخ مثلي قوي وعجبني اكتر ردكوا عليه بالدلائل والبراهين

تحياتي

عبد الرحمن أبو بكر said...

sun shine

ميرسي جدا علي تعليقك الجميل دة وفعلا انا ما سكتش انا بعت الرسومات علي الميل بتعاه وشوفي قد ايه الراجل دة بارد ما بيحوقش فيه الكلام راح ناشر الرسومات في المدونة بتاعتة عشان يورينا انة راجل ديمقراطي وبيرحب بالرأي والرأي الاخر

شفتي الحلاوة

دة اللينك بتاع مدونة لارس واللي ناشر فيها الرسمة بتاعتي ومعلق عليه مش بقولكوا راجل بارد

http://www.vilks.net/?p=1028

عبد الرحمن أبو بكر said...

اّلام و اّمال

سعيد بتشريفك ليا في المدونة لاول مرة

بس انا عاتب عليك لية شبهت الراجل بالكلب دا حتي الكلاب يزعلوا ويعملوا مظاهرة كبيرة قوي

دا حتي محصلش الكلاب يلا ربنا يخدة ويريحنا منه

مواطن زهقان said...

بجد رسمة هايلة
واستهزاء جميل

وجزاك عليه كل خير

SunShine said...

the thing is...they don't give a damn abt anything...
they r only looking for fun...but it's wasn't tht funny it was silly.
still bardo rabena yehdey el game3
we happy eid

عبد الرحمن أبو بكر said...

ابو حميد الزهقان

منور المدونة واللهي ليك وحشة كبيرة قوي

انا متابع البوستات بتاعتك بي سامحني ما بفدرش اعلق لضيق الوقت

اما بالنسبة لعم لارس فكلمة استهزاء دي قليلة عليه بس هنعمل اية ادعي ربنا يخدة ويريحنا منه

عبد الرحمن أبو بكر said...

sun shine

انا معاكي ان الناس دي بيرسموا بمجرد السخرية بس انا ما بسميهاش سخرية انا بسميها ابتذال ومستوي متدني في التفكير واسلوب اسخف في تحويل الفكرة لموضوع مرسوم

وعلي رأيك ربنا يهدي الجميع

وكل عيد وانتي طيبة
وعلي كل الامة الاسلامية في العالم كله

Toni Malakian said...

nice caricatures...

regards,

عبد الرحمن أبو بكر said...

toni malakian

thanks alot

عايش... ولكن !!!! said...

الكاريكاتير فن جميل واللى اجمل ان يكون هدفه سامى وهدف يفيدنا كلنا مش يكون تسلل يعنى هههه
بوست جميل من انسان سكر
وبجد البلوج بتاعك حلو
ربنا يوفقك

abo salah said...

بعد السلام عليكم

أخي .. وصديقي .. وزميلي في الكفاح الصحفي .. و الفنان .. و .. و .. و

كفاية كده عليك .. أنت استحلتها ولا أيه ياعم الحج؟

اعتذر جدا ياعُبد عن التأخير ده

تسلم ريشتك يافنان
وبعدين عايز اعرف حاجة .. هوه اللي عمله لارس ده يصنف رسم

ده لارس ده طلع بطيخة قرعة

أنا كنت فاكر أني أسوا واحد في الرسم

بس للأسف ياعُبد .. أنا مش قصدي احبطك طبعا .. وكفاية أنك بتنفس زى حالاتي

بس خسارة ريشتك في الراجل ده
لأنه ولا هيأثر معاه .. وولا هيحوق فيه أو حتي يجيب نتيجة

وأديك شوفت بنفسك حواره مع الدكتور أشرف حمدي .. وشوفت أد أيه هو راجل دماغه مريحاه .. ودماغه متشمعة من زمان اساسا

بس بجد رسومك حلوة سواء علي المستوي الفني .. أو مستوي الفكرة

تحياتي يافنان
وكل سنة وأنت وأسرتك بألف صحة و سلامة

Unknown said...

سلام عليكم
شكرا يا عبدالرحمن علي الكلام الجميل دة
وشكرا انك بتزورني علي طول
بس اكيد تعليقك هيسعدني
وشكرا للكلام اللي ابوصلاح قالة عني
وهو كمان انسان كويس قوي
ومدونتة حلوة وطريقتة كمان
وكل سنة وانت طيب
وعيد سعيد عليك ان شاء الله
سلام

عبد الرحمن أبو بكر said...

عايش ولكن

ميرسي علي تعليقك اللذيذ دة
ومنور المدونة وفعلا فن الكاريكاتير دة فن سامي وأحمد وعلا وصفاء

هههههههههههههههههههههههه

عبد الرحمن أبو بكر said...

أبو صلاح ابن الناظر


رايت خيالك في المنام

يا ابني خلتني اغني من كتر ما نا مش
عارف ارد علي كلامك الحلو دة

يا حلو يا حلو

بالنسبة لعم لارس فدا اساسا راجل بارد معندوش دم ولا احساس وراجل ابن ...... ما تخليشالصيام يروح يا عم الحج

كبر دماغك منه

وكل عيد وانت طيب وكل اللي عندك طيبيين وسلامي لتورا بورا

عبد الرحمن أبو بكر said...

my hope$

سعيد جدا بتعليقك للمرة الثانية وعجبني اوي البوست الاخير بتاعك واكيد ها علق علية لانة عاجبني اوي

وكل عيد وانتي طيبة