Wednesday, August 22, 2007

حرية الصحافة






حرية الصحافة ..حرية الصحافة .. انت ممكن تكون سمعت الكلمة من حد في الشارع او قراتها في اي جرنال
انا هاقولك يعني اية حرية الصحافة .. يعني انك تقدر تكتب من غير مايكون في سقف يحكم شغلك
هتقولي يعني اية سقف انا قصدي ان يكون في حدود لمواضيعك ما تعديهاش فعملنا المعرض عشان نكسر السقف دة
وعبرنا عن الموضوع دة في لوحات كاريكاتير غاية في الروعة والغريب يا اخي ان المعرض بقاله سنة
والموضوع زي ما هو بالظبط ما اتغيرش السقف لسة موجود وهم داخلين يبنوا عليه سقوف تانية وتالتة
.ويمكن يكملوا العمارة كلها

15 comments:

مواطن زهقان said...

حرية الصحافة
حلم يراود
كل صحفى
ولا انا غلطان ياعم عبد الرحمن
بجد رسومات روعة وفيها
معنى
بجد
ياعبد الرحمن
انت فنان


وبقولك ايه انا ش هسيبك غير ماترسملى صورة

عبد الرحمن أبو بكر said...

كلامك صح فعلا حرية الصحافة حلم يراود كل الصحفيين اما بالنسبة عشان
موضوع الصورة هتدفع كام يا احمد وارسمها لك ؟







مش هتدفع دي باين صحوبية مصلحة .
انا بهزر معاك ابعتلي الصورة علي الميل وبرضة مش هارسمك

abo salah said...

ياريت المسألة تقف علي عمارة ، دي هتبقي ناطحة سحاب و حياتك

رسوماتك رائعة و خاصة يعجبني الكاريكاتير الثاني سواء علي مستوي الفكرة أو مستوي الرسم

تحياتي

Tim Bye said...

Wow great work! I love your caricature and the cartoons are brilliant! super

زوزو said...

نتمنى من الله ان السقف دة يجيله ازالة
ولو مجالوش ازالة
نطلع نقعد فوق السطوح ونطير الحمام فى الهواء الطلق
هى دى حرية الصحافة
انك تطلق كلماتك فى الهوا زى الطيور
ترفرف فى السما

وطبعا مش محتاجة انى اقولك انك فنان والكلام دة كله

اختك زوزو

حسام مراد said...

حريه الصحافه حريه ينادى بها كل صحفى كل مهتم باحوال المحروسه
ويا ريت تكون عماره لا زى ابو صلاح دى هاتبقه ناطحه سحاب
بجد بجد بجد ما شاء الله
انت فنان وانت مش محتاج تسمعها منى
بس انت فنان
تقبل ارق تحياتى وسلاماتى

أشرف حمدي said...

أفضل عملين بهذه المجموعة الرسمتين رقم 2 و 3
تحفة بجد

بمناسبة السقف
انتوا يا ناس ياللي فوق
يا عم عبحميد
الحمام عندكوا بيخر علي أوضة النوع عندنا حرام عليكم

تحياتي يا فنان

مواطن زهقان said...

انا نشرت رسوماتك فى منتدى
انا مشترك فيه
ولاقت اعجاب الجميع ياباشا
اى خدعة
وكله قال عليك فنان

عبد الرحمن أبو بكر said...

الف شكر لكل اللي كتب تعليق

انا مش عارف اشكر مين ولا مين
نبتدي با ابو صلاح
انا متفق معاك ان المسالة بقت ناطحة سحاب بس يارب نلاقي فيها شقتين ليا وليك .

mr .tim bye

thank you very much about your
Opinion .

زوزو الجميلة

طبعا انتي شرفتيني
بزيارتك للبلوجر بتاعي وكمان كتبتي تعليق علي الشغل

اية الدلع دة كلة

تسلميلي يا زو زو

ويارب نفضل اخوات علي طول

حسام مراد شكرا يا بوب
علي الزيارة انا شفت المدونة بتاعتك
بجد حلوة اوي ومواضيعك شديدة

دكتور الكاريكاتير الجميل
اشرف حمدي انا برضة متفق
معاك ان احسن لوحتين هما رقم 2 و 3
وارجوك شوف لنا حل مع عم عبحميد
اللي قالب شقتة مارينا ومقضيها
مصايف ليل ونهار في الشقة
ومغرق اللي جابونا معاه

ابو حميد الزهقان مشكر يا باشا علي
الخدعة والحركة الجامدة دي
ويارب يخليك لينا دايما
وعيش و سيبني اعيش

dr.Roufy said...

دا سقف مسلح..ومتين كمااااان
ربنا يريحنا بقى من السقف..ويتهد على دماغ الي بانيينه

تحياتي ليك يافنان
:)

عبد الرحمن أبو بكر said...

تحياتي ليكي يا د. روفي
وحشني تعليقك موت

Ben Heine said...

Amazing cartoons!
Nice to meet you

حبة حاجات (ايمان) said...

حرية الصحافه وحرية الاعلام وحرية الانسان
كللللللل دى احلام

والجدع اللى يحاول انه يفوق من الحلم

Mark Prime (tpm/Confession Zero) said...

Love your work my friend. You're quite the talent.

Peace.

Ben Heine is my associate and dear friend- you two have much in common.

قليل من التفكير said...


رسومات جميلة جدا ومعبرة

وموهبة تفتخر بها